Podijeli objavu

Kad je Ante Lerga iz Zadra prošle godine dao otkaz nakon sedam godina rada u državnoj službi, gdje je imao ugovor na neodređeno, i odlučio postati poduzetnik, šokirao je mnoge svoje poznanike. U ovakvoj krizi ostaviti siguran prihod i upustili se u avanturu, osnivanje servisa za kemijsko čišćenje?

Danas kaže da je zadovoljan odlukom i smatra da je dobro učinio osnovavši servis za kemijsko čišćenje kojem je dao ime “Bruškin”, prema dalmatinskom nazivu za četku za ribanje. Najviše cijeni to što je sam sebi šef i sam odlučuje što i kako će raditi.

Lergina prva ideja za biznis nije bila servis za čišćenje. Evo što kaže: “Moja prvotna ideja bila je pokrenuti servis koji bi se u potpunosti brinuo za automobile klijenata. Mi bismo preuzimali auto od klijenta i obavljali sve što mu je potrebno – tehnički pregled, osiguranje, servis, čišćenje. Klijent bi plaćao istu cijenu usluge kao i da sam sve obavlja, a naša zarada bi bila od rabata, koje sam ugovorio s osiguravateljima, servisima i drugim tvrtkama.”

Međutim, plan je pao na birokraciji – u Hrvatskoj jednostavno nije zakonski moguće privremeno osigurati automobil dok je u posjedu davatelja usluge. Osiguravatelji priznaju jedino police koje vrijede u krugu servisa za automobile.

Stoga se Lerga odlučio osnovati servis za kemijsko čišćenje.

Mnogi s kojima je razgovarao smatrali su da Zadar nije grad u kojem bi čišćenje bilo tražena usluga. Uvjeravali su ga da je ekonomska situacija loša te da nitko neće platiti za kemijsko čišćenje automobila.

On je od početka bio uvjeren da tržište postoji. Smatrao je da postoje ljudi koji drže do svojih automobila, a loša ekonomska situacija je mogla samo ići u korist njegovom biznisu u drugoj grani – ljudi će danas radije očistiti kauč ili tepih, nego ga zamijeniti novim, ako je još upotrebljiv. Uz mogućnost čišćenja plovila te kamenih, keramičkih i drugih podova, činilo mu se da je moguće razgranati posao i osigurati profitabilnost tijekom cijele godine.

Planirao je početnu investiciju dijelom pokriti iz sredstava za samozapošljavanje Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, ali je na kraju odustao od toga jer je procedura bila komplicirana, dugotrajna, a stav službenika u HZZ-u neprijateljski.

Ukupno je uložio oko 50 tisuća kuna. Osim ulaganja u stroj za čišćenje njemačke tvrtke Kärcher, nabavio je i kombi te uredio natkrivenu površinu u dvorištu kuće, na kojoj čisti automobile i tepihe. Kaže da je na samom početku imao pomoć jednog dobrog prijatelja, kojem će vječno biti zahvalan.

U pravnom smislu, odlučio se osnovati obrt, jer mu se to činilo jednostavnije od tvrtke.

Na pitanje koja je najvažnija stvar koju je naučio otkako je postao poduzetnik, Lerga odgovara: “Samo jedno: posao su poznanstva. Većinu posla do sada sam dobio ili od ljudi koje osobno poznajem, ili od onih koje meni bliski ljudi poznaju, ili od onih kojima su me preporučili zadovoljni klijenti. Reklama od usta do usta je najbolja promocija za ovakvu vrstu biznisa.”

Procjenjuje da mu je oko 80 posto posla do sada došlo tim putem. Od ostale promocije, uložio je u izradu web stranice, zakupio bannere na jednom lokalnom mediju, te otvorio Facebook stranicu za Bruškin. Također, 12 mjeseci za redom je tiskao po 1000 letaka, koje je postavio po parkiranim automobilima. Kaže da mu je od preostalih 20 posto posla veći dio došao putem letaka, dok je manji dio došao s elektroničkih medija.

O tome koliko su poznanstva važna za uspjeh navodi i ovaj primjer: “Jedan moj dobar prijatelj preporučio me za čišćenje automobila jednom uspješnom poduzetniku. Kad sam mu očistio auto, bio je toliko zadovoljan učinkom, da me pozvao da mu očistim njegove jedrilice za čarter.”

U ljetnoj sezoni, pokazalo se, uglavnom se čiste plovila – ljudi nemaju previše interesa za temeljito čišćenje automobila dok se svakodnevno kupaju i unose pijesak u vozila. Tijekom zime više se čiste automobili, a posla na tapeciranom namještaju i tepisima ima tijekom cijele godine.

Lerga kaže da se trudi održati visoku kvalitetu usluge, ali i da pokušava biti maksimalno konkurentan cijenom. Kako navodi, neki njegovi sadašnji klijenti su ranije drugim servisima plaćali i dvostruko više za istu uslugu nego njemu. “Važnija mi je kvaliteta nego količina posla, i radije ću odbiti klijenta nego uzeti previše posla da kvaliteta trpi. Također, trudim se biti konkurentan cijenom, a prednost mi je i to što koristim ekološka sredstva za čišćenje koja nisu štetna za zdravlje.”, kaže Lerga.

Za uspjeh njegovog biznisa na dugi rok konkurentnost će svakako biti važna – na području Zadra postoji petnaestak registriranih servisa za kemijsko čišćenje, te još barem toliko onih koji rade na crno. Ipak, i uz tako oštru konkurenciju, u jednu stvar je siguran – u onu državnu službu iz koje je otišao, nikad se više ne bi vratio.

Ostavi odgovor

Please enter your comment!
Please enter your name here