Hitno ili bitno? Što slavni poduzetnik Seth Godin kaže o užurbanosti

Podijeli objavu

Seth Godin uspješan je autor i poduzetnik i govornik koji se specijalizirao za marketing. Njegovu stranicu Yoyodyne (koju je prodao Yahoo za 30 milijuna dolara 1998. godine) koristili su oglašivanje velike tvrtke kao što su American Express, Microsoft, Sony, Sprint i mnogi drugi. Kasnije je pokrenuo Squidoo, web stranicu na kojoj korisnici stvaraju svoje stranice iz interesa. Napisao je 17 knjiga od kojih mnoge bili bestselleri, a jednu je Forbes proglasio poslovnom knjigom godine (Free Prize Inside 2004. godine). Radnja svake njegove knjige inspirirana je videoigrom i pisane su u formi romana i novela.

Nedavno je objavio zanimljiv tekst na svom blogu o kontroliranju vremena:

Požurite se!

Postoje dva načina da ne zakasnite na avion. Prvi, i najčešći, je taj kad krenete na vrijeme, tražite obližnji parking, stalno pogledavate na sat, i onda krenete hodati sve brže i brže. Kad dođete do sigurnosne provjere, shvatite da kasnite, pa preskačete red vičući: “Avion mi kreće za 10 minuta”. Hodate jako brzo. Što se više približavate vratima, shvaćate da hod nije dovoljno brz i da ćete morati potrčati. Sprintajući, uz malo sreće, jedva stižete na let.

Drugi način je da krenete 10 minuta ranije.

Najbolji način za nositi se s promjenama i raznim napetostima je uopće se ne nositi s njima. Najlakše je dopustiti da nas užurbanost situacije natjera da donesemo odluku (ili povučemo potez) koju inače ne bismo. Zašto? Jer tada ne moramo snositi posljedice za ono što će se dogoditi. Situacija je kriva, a ne mi. Ljepota te asimptotske krivulje je u tome što svaki sljedeći korak, sve brže trčimo, i to je posve opravdano. Što smo bliže cilju, to smo više uložili u sebe. Što smo više snage uložili da bi stigli na let, to će biti lakše opravdati luđačko trčanje da bi na njega stigli.

Prije puno godina, objavio sam imenik odvjetničkih ureda. 70 posto ureda mi je za to platilo u zadnji tren, noć prije isteka roka, i to preko FedEx-a. Osam ureda mi je poslalo novac putem glasnika – i to ih je koštalo još dodatnih 10 posto od same cijene upisa. Uistinu nije bilo potrebe da tako rasipaju novac. Odvjetnički uredi godišnje troše milijune na pošiljke u posljednji trenutak, jer kao i većina ljudi, miješaju hitno i bitno.

Na hitne probleme se lako usmjeriti. Zbog hitnih stvari svi u sobi ulažu svoje zadnje napore. O hitnim problemima moramo odlučiti odmah, prije nego bude kasno.

Kako znati jeste li previše opsjednuti hitnim stvarima?

Mislite li da čelnici najvećih tvrtki donose odluke u posljednji čas?

Prekidaju li se sastanci jer je nešto iskrsnulo?

Je li čekanje posljednjeg trenutka najlakši način za donijeti odluku?

Pametne organizacije ignoriraju hitne stvari. Pametne organizacije shvaćaju da se trebaju nositi s bitnim stvarima. Ako se fokusirate na bitne stvari, hitne će se same od sebe riješiti.

Glavna ideja ovog je da ako nemate vremena za nešto obaviti kako treba, nećete nikako moći naći vremena da to ponovo obavite. Prečesto hitnoću koristimo kao izliku za slab posao i loše odluke. Hitnost nije isprika. U stvari je hitnost često siguran znak da ste odgađali bitne stvari sve dok se nisu prenapuhale.

Najbitnija ideja je: Uspjet ćete se nositi s promjenama ako prvo donesete teške odluke. Lako je opravdati trčanje do aviona koji kreće za 2 minute a od njega ste odaljeni 500 metara. Puno je teže opravdati buđenje ranije kako bi izbjegli problem u potpunosti. Stoga je ranije ustajanje učinkovit način za nositi se s izazovima. Možda će se ranije buđenje činiti suludo osobi koja leži kraj vas, ali kad budete lagano ulazili u aerodrom, shvatit ćete da ste donijeli ispravnu odluku.

Organizacije opravdavaju drakonske mjere – otkaze ljudima, proglašenje bankrota, zakidanje dobavljača, i zatvaranje dućana – naglašavajući kako je situacija bila hitna. Odbijaju donositi teške odluke dok ih je bolje donijeti. Ne žele uložiti trud da odreagiraju na konkurenciju ili otpustiti beskompromisne voditelje odjela razvojnog sektora. Umjesto toga se fokusiraju na stvari koje su trenutno hitne, a bitne stvari ostavljaju po strani.

Pogledate li zašto propadaju avio kompanije, maloprodajne trgovine, i lance restorana, shvatit ćete da svi potpadaju pod tu analizu. Prezadovoljni su da bi se brinuli o današnjim problemima, i tako sade sjeme sutrašnje katastrofe. Bolje je, po mom mišljenju, probuditi se 10 minuta ranije, donijeti teške odluke prije doručka, i uživati u ostatku dana. Dakle, hitno ili bitno?

Ostavi odgovor

Please enter your comment!
Please enter your name here