Podijeli objavu

Ako imate dobru ideju ili projekt u planu koji ste spremni razraditi i potruditi se da ljudi saznaju za njega, crowdfunding ili financiranje od strane ljudi čiju ste pažnju i interes uspjeli privući  zbilja može biti dobar model financiranja. Putem crowdfundinga možete financirati razne tipove projekata, od tehnoloških inovacija, filmova (nedavni se dokumentarac Gazda djelomično financirao upravo tako) do pivovare, što su učinile Maja Šepetavec i Ana Teskera, žene koje su svoju strast prema pivu odlučile pretvoriti u posao i osnovale prvu našu zadružnu pivovaru Brlog.

„Da biste nešto ostvarili prvo je potrebno izaći iz vlastite zone komfora i prestati stavljati naglasak na sigurnost umjesto na realizaciju vlastitih želja i ideja“, kaže Maja Šepetavec, suosnivačica Brloga.

Na prijedlog jednog od zadrugara te su se Zadranke odlučile na financiranje putem crowdfundinga u čemu im je puno pomogla i Crowdfunding akademija koju su u proljeće 2015. pokrenuli društveno poduzeće BRODOTO i program Ujedinjenih naroda za razvoj u Hrvatskoj sa sa željom da crowdfunding konačno zaživi u Hrvatskoj i regiji kao mogućnost financiranja inovativnih projekata. Akademija nudi pomoć pri koncipiranju projektne ideje i financiranja, izrade dizajna i video pitcha, izgradnju komunikacijskog plana te mreže podržavatelja, a prijaviti se mogu svi oni koji imaju projekt koji žele financirati putem crowdfundinga.

„Na Akademiji smo naučile kako pripremiti kampanju, ali kad smo započele s njom nismo mogle ni zamisliti da će se to takvom brzinom dogoditi. Prvi dani kampanje su bili iznimno intenzivni, stalni pozivi, intervjui, odgovaranje na mailove, Facebook poruke, animiranje ljudi da nas podrže“, kaže Maja Šepetavec.

Postoje različite platforme za različite svrhe i pristup donacijama, no koncept prikupljanja novca je isti: vi predstavite projekt grupi korisnika platforme, odnosno potencijalnim donatorima ili investitorima koji se financijski uključuju u vaš projekt.

Zadrugarke iz Brloga
Zadrugarke iz Brloga sa čašom Plavuše

Indiegogo, na kojem se odvijala kampanja za Brlog i Kickstarter jedne su od najpoznatijih platformi za crowdfunding no između njih postoji nekoliko razlika. Da biste pokrenuli kampanju na Kickstarteru morate imati račun lociran u SAD-u dok za Indiegogo ne morate. Također, Kickstarter nudi samo opciju sve ili ništa- u slučaju da ne sakupite traženi iznos ne dobivate ništa, dok Indiegogo nudi i opciju da uzmete ono što sakupite čak i ako se radi o iznosu manjem od traženog. Maja Šepetavec i Ana Teskera željeni iznos sakupile su nakon četiri dana (ukupno 11 000 dolara).

„Osim dobro razrađenog projekta možda je najvažnije da budete iskreni i da pokažete da vam je jako stalo do realizacije projekta. Ljudi koji uplaćuju trebaju vjerovati da ćete taj projekt stvarno i završiti, trebaju osjetiti da će novac kojim vas podržavaju zaista biti dobro iskorišten. Mi smo kupile točno ono što smo navele u kampanji (fermentore, boce, etikete), sve nagrade koje smo nudili za vrijeme kampanje dostavili smo ljudima koji su nas podržali za vrijeme kampanje i njima stvarno jedno veliko hvala. Pokrenule smo posao, trenutno nam se pivo nalazi u oko 25 kafića i dućana. “, kaže Maje Šepetavec.

Osim crowdfundingom i prije svega izvrsnim american blond ale pivom simboličnog naziva Plavuša, Maja i Ana pažnju su privukle i činjenicom što su žene u pivovarskoj industriji koja se uglavnom veže za muškarce, iako je pivarstvo u svojim počecima zapravo bila ženska aktivnost.

„Moglo bi se reći da povijest piva i uloge žena u njenom stvaranju odražava stanje mnogih drugih poslova i zanimanja koja su u većini industrijskih i patrijarhalnih društava postala “muška posla”. S pretvaranjem pivarstva u “muški posao” žene su sve više postajale karikaturalne figure, ukrasi koji svoju ulogu imaju prvenstveno u promociji i prodaji piva. Međutim, stvari se mijenjaju i to ne načinom preuzimanja već načinom stvaranja suradnje i međusobne podrške. Kolege pivari bili su nam velika podrška u stjecanju pivarskih znanja i vještina te u ostvarenju mogućnosti za proizvodnju piva“.

Brlog je specifičan i po tome što je to zadružna pivovara koja broji četrnaest članova što znači da zadrugari i zadrugarke zajedno sudjeluju u odlukama oko pivovare – Ana i Maja kuhaju pivo, ali zadruga funkcionira po principu jedan član, jedan glas.

Nakon što su je pripremale nekoliko mjeseci, Ana i Maja kampanju su pokrenule u veljači prošle godine, a već u svibnju su imale prvu službenu proizvodnju. Trenutno proizvode oko 3000 litara piva mjesečno, no razmišljaju o mogućnostima povećanja kapaciteta te uvođenju novog piva.

„I dalje se radi o mukotrpnom poslu koji se ne ograničava samo na proizvodnju piva, ali zadovoljne smo. Vjerujemo u Brlog i svakodnevno se trudimo učiti više te kuhati i raditi vještije“, kaže Maja Šepetavec.

Pivovara Brlog nalazi se u Zadru, na Novom Bokanjcu, a gdje sve možete pronaći Plavušu saznajte na Facebook stranici Brloga.